De algemene kennis op het gebied van online marketing is de laatste jaren enorm gegroeid. Afkortingen als SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn niet meer weg te denken uit menig marketingcampagne. Toch blijft de “zoekmachine optimalisatie van websites” voor veel ondernemers een wereld vol abracadabra. Hoe zorgt u ervoor dat na livegang van uw mooie visuele en functionele website deze vindbaar is voor potentiele klanten? Hieronder wat handvatten om uw website beter vindbaar te maken.

De ingrediënten

Het optimaliseren van websites voor zoekmachines is het vinden van de juiste “organic-mix”. De marketingmix die ervoor gaat zorgen dat websites hoger in de organische (niet betaalde) resultaten van Google wordt getoond en dus meer potentiele bezoekers bereiken. In Google wordt gezocht naar informatie via een combinatie van zoekwoorden. Deze zoekwoorden vormen dan ook de essentie van websiteoptimalisatie.

Zoekpatroon

Het eerste ingrediënt van de “organic-mix” is dan ook het zoekpatroon van de doelgroep. Een groenteboer bijvoorbeeld wil zo veel mogelijk mensen bereiken die groente willen kopen uit zijn regio en geen mensen die vlees willen kopen in een andere regio. Zaak is dus om het zoekpatroon van potentiele klanten te leren kennen zodat de specifieke zoekwoord combinaties waar potentiele klanten op zoeken gebruikt kunnen worden voor zoekmachine optimalisatie.

Bedrijven kunnen vaak zelf veel resultaat behalen met zoekwoord combinaties van 2 of 3 woorden. Combinaties als “webdesign breda” of “bril kopen amsterdam” zijn erg specifiek waardoor er minder concurrentie op deze zoekwoord combinaties bestaat en men daardoor sneller en makkelijker hoge posities in Google kan behalen.

Zoekwoorden als “webdesign” of “bril” hebben door hun uniformiteit veel meer concurrentie en hebben dan ook een uitgebreidere aanpak nodig om het juiste resultaat te bereiken. Het inschakelen van een gespecialiseerde partij die een optimalisatie campagne voor u opzet voor bepaalde zoekwoorden is in dit geval vaak gewenst. Vuursteen verzorgt dergelijke zoekmachine campagnes. Deze campagnes focussen op een gegarandeerd eindresultaat van bijvoorbeeld een top 3 of top 10 positie in Google.

De beste resultaten voor zoekwoord combinaties komen vaak voort uit het persoonlijk verplaatsen van uzelf in de doelgroep. Kies tussen de 5 en 10 zoekwoorden die het beste aansluiten bij het product en de doelgroep. Een handige tool die u hiervoor kunt gebruiken is de Google Adwords Keyword Tool. Een Google account is hiervoor overigens wel benodigd.

Naamgeving

Het tweede ingrediënt voor de organic-mix komt tot uiting in de naamgeving en informatie op de website. Na de analyse van het zoekpatroon van de doelgroep en de keuze voor de meest geschikte zoekwoord combinaties komt naamgeving en informatie aan bod. De beste optimalisatieresultaten worden behaald door gericht gebruik van de gekozen zoekwoordcombinaties in de naamgeving en informatie binnen de website. Zorg er altijd voor dat de homepage is voorzien van een goede tekst. Het schrijven van een geoptimaliseerde tekst van minimaal 200 woorden voor op de homepage vergroot de resultaten. Het is dan ook belangrijk dat hier in het ontwerpproces rekening mee gehouden wordt. Eventueel is het inschakelen van een tekstschrijver een goede oplossing voor grotere websites waarbij SEO van belang is.

Schrijft het bedrijf zelf de informatieteksten voor de website dan dient de zogenoemde zoekwoord dichtheid in de gaten worden gehouden.Belangrijke zoekwoorden kunnen het beste 1-3% van de totale tekst bevatten door deze vaak terug te laten komen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de tekst. Op deze manier ziet Google dat de website relevante informatie biedt met hierin veel relevante zoekwoord combinaties verwerkt. Het is erg sterk om zoekwoorden te verwerken in kopjes, navigatie of zelfs de domeinnaam. Men dient hierbij uiteraard wel op het behoud van de bedrijfsidentiteit te letten. Een handige tool voor het bekijken van de zoekwoord dichtheid van zoekwoorden op websites is deze Keyword Density Tool

Techniek

Een derde ingrediënt waar bedrijven minder directe invloed op hebben is de techniek achter de website. Google hecht veel waarde aan een geldige technische ontwikkeling van een website. Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft een validatiesysteem opgesteld waaraan een website technisch moet voldoen. Het is erg belangrijk dat websites hieraan voldoen aangezien dit veel invloed heeft op de juiste indexering van de website door Google. Een goede webdevelopment partner is dan ook essentieel voor een succesvolle optimalisatie. Uiteraard komen er naast de W3C validatie nog veel meer technische onderdelen kijken bij een geldige opbouw van een website. Vuursteen hecht veel waarde aan optimalisatie van Google en focust in haar technische realisatie op het zo schoon en semantisch correct mogelijk opbouwen van de webcodering voor Google door het optimaliseren van laadsnelheid, uitsluiten van niet leesbare elementen, creëren van zoekmachine vriendelijke URL’s en toevoegen van hulpelementen voor Google indexering. Daarnaast hebben klanten veel tools beschikbaar om zelf pagina’s te promoten via het Beheerpaneel.

Populariteit

Ten slotte is de populariteit van websites misschien wel het belangrijkste ingrediënt van de organic-mix. Bij de indexering van websites kijkt Google naast de eerder genoemde combinatie van webcontent en zoekwoorden met name naar de populariteit en relevantie van een website.

Populariteit richt zich in deze op het aantal links op andere relevante websites die doorverwijzen naar de website. Hoe meer relevante links des te populairder de website, des te hoger de positie in de zoekresultaten. Ik adviseer dan ook voor zoekwoordcombinaties van 2 of 3 zoekwoorden zelf met linkbuilding aan de slag te gaan. Dit kan gerealiseerd worden door het plaatsen van relevante links op blogs, social media, nieuwsbrieven, persberichten etc. Het implementeren van deze vorm van linkbuilding binnen een bedrijfscultuur is belangrijk. Bij het uitvoeren van online marketing activiteiten zal dit uiteindelijk veel resultaat opleveren.

Bij linkbuilding betreffende zoekwoorden van 1 woord is het door grote concurrentie te ingewikkeld om zelf via linkbuilding een hoge plaats in Google te verwerven. Ik raad daarom aan om voor dergelijke (en soms ook langere) zoekwoorden een SEO campagne uit te laten voeren door een gespecialiseerd bedrijf. Dergelijke bedrijven kennen de werkwijze van Google en kunnen gericht werken aan een hoge positie in Google. U kunt contact met mij opnemen als u meer gedetailleerde informatie wilt omtrent een SEO campagne.

Geduld is een schone zaak

Nadat het zoekpatroon van de doelgroep geanalyseerd is en de naamgeving en informatie op uw website overeenkomst met dit zoekgedrag. Als daarnaast de webdeveloper goed zijn werk heeft gedaan en de website regelmatig op relevante websites gelinkt wordt met de juiste zoekwoordcombinaties kan het grote wachten beginnen.

Indexering door Google

Websites optimaliseren voor zoekmachines is een langdurig proces, verwacht dan ook niet dat een website binnen 2 weken op plaats 1 in Google staat voor bepaalde zoekwoordcombinaties. De positie is naast bovengenoemde zaken namelijk ook afhankelijk van de inspanningen die concurrenten doen op het gebied van SEO en de snelheid van Google. Websites worden maar één keer in de zoveel tijd opnieuw geïndexeerd door Google (afhankelijk van de populariteit). Waarschijnlijk zult u in het begin dus een aantal weken moeten wachten totdat het resultaat van alle inspanningen te zien is.

Constante ontwikkeling

Het is verstandig websites constant te blijven optimaliseren. Constante optimalisatie heeft over het algemeen het meeste resultaat aangezien dit als een natuurlijke ontwikkeling wordt gezien door Google. Start dus met een uitgebreide optimalisatie en blijf daarna de website paar wekelijks optimaliseren voor het beste resultaat. Het stellen van duidelijke doelen met betrekking tot resultaten is essentieel.

Links, rechts en nogmaals links

Ten slotte is het testen van resultaten erg belangrijk. Heeft de website eenmaal de gewenste positie in Google bereikt dan moeten bezoekers van de website ideaal gezien contact opnemen of producten/diensten afnemen. Via websiteanalyse software zijn resultaten goed te testen. Op basis van deze gegevens kunnen aanpassingen binnen de website doorgevoerd worden of kunnen bepaalde pagina’s beter gelinkbuild worden. Het meest gebruikte programma op het gebied van webanalyse is Google Analytics. Hier is gratis gebruik van te maken en de webdeveloper kan dit in de website integreren.

Ik zal later dit jaar verder ingaan op het testen van webresultaten. Mocht u vragen of opmerkingen hebben over dit onderwerp dan kunt u mij bereiken via js@vuursteen.nl.

Deel dit artikel

Plaats een reactie