Zou u graag meer inzicht krijgen in het gedrag van klanten?

Bij het maken van een website wordt er altijd zoveel mogelijk rekening gehouden met de personen die er gebruik van gaan maken en om het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken om door de website te navigeren. Er zijn al technieken die gebruikt worden om een gebruiker naar een bepaalde pagina te leiden en dit te volgen, maar of de gebruiker inderdaad het juiste pad bewandeld in bijv. een onepage checkout (hierbij zijn er geen fysieke pagina’s per bestelstap) is lastig te meten, tot nu.

Use-case Oil & Vinegar

Om klanten beter van dienst te kunnen zijn en om de website te kunnen optimaliseren voor optimaal gebruiksgemak, had Oil & Vinegar de vraag hoe zij extra handelingen op de site konden registreren en het bestelproces te verbeteren. Hiervoor is er een nieuwe functionaliteit binnen Google Analytics ingezet, genaamd “Enhanced Ecommerce Tracking”.

Het is sinds kort namelijk mogelijk om speciale handelingen te meten, specifiek gericht op webshops. Hierbij kunt u denken aan product impressies, product klikken, het bekijken van product informatie, het toevoegen/verwijderen van een product aan/van een winkelwagentje, het initiëren en doorlopen van het bestelproces en de uiteindelijke transacties.

Checkout stappen

Via de tool krijgen zij inzicht in mogelijke pijnpunten tijdens het bestelproces. Haken bezoekers bijvoorbeeld af bij:

  • het bekijken van producten (wellicht vindt men geen interessante producten of acties op de website of vinden ze niet de juiste producten)
  • in het winkelmandje (mogelijk zijn de producten of verzendkosten te hoog of is wellicht het bestelproces niet duidelijk)
  • of gaat er iets mis bij het daadwerkelijk afrekenen van de producten (de gebruiker heeft bijvoorbeeld niet de mogelijk om voor een gewenste betaalmethode te kiezen en verlaat de site)?

Binnen Google Analytics is vervolgens een overzicht te zien met percentages van mensen die hun winkelwagen of de betaalstap verlaten en of zij wel of geen winkelactiviteiten hebben uitgevoerd


* Impressie van data in Analytics

Elke stap in het bestelproces is te volgen, ook of producten tussentijds verwijderd zijn uit het winkelmandje vóór de gebruiker bij de betaalstap terecht komt. Zo zijn eventuele problemen met producten uit te lichten. Conversiepercentages van individuele producten zijn ook inzichtelijk waardoor het mogelijk wordt om voor deze producten eventueel extra campagnes op te zetten.

Per stap in het bestelproces wordt tevens bijgehouden hoeveel bezoekers in deze stappen terecht komen.



Gebeurtenissen en promoties

Daarnaast worden er nog extra acties in de site te gemonitord, zoals bijv. het toevoegen van producten aan een verlanglijst en is het mogelijk om ook product-impressies (bijv. producten die in een 'aanbevolen'-blok staan) en interne promoties bij te houden. Zo wordt het aantal klikken en het aantal impressies op een banner/advertentie doorgegeven.

Hiermee is het dus ook mogelijk om te bekijken of bepaalde functionaliteiten in de website vaak gebruikt worden of om deze eventueel op een prominentere plek te plaatsen.



Zoekopdrachten

Zoek- of filter-opdrachten die de gebruiker uitvoert in de website worden ook doorgestuurd naar Google waardoor een overzicht gecreëerd wordt van populaire zoektermen. Voordeel hiervan is ook dat het hierdoor mogelijk is om het productaanbod uit te breiden met producten waarop men gezocht heeft maar welke  momenteel niet worden aangeboden.



Couponcodes

Het is ook mogelijk om verzilverde couponcodes mee te nemen in het bestelproces en deze in te schieten in Google Analytics, zodat u inzicht krijgt in welke codes vaak gebruikt worden.

Ondersteunt mijn website Enhanced Ecommerce Tracking?

Zolang er een Google Analytics account beschikbaar is en de site gebruik maakt van de zogenaamde Universal Analytics-code, kan Enhanced Ecommerce Tracking altijd worden ingebouwd. Hiervoor kunnen wij code implementeren die de verschillende gebeurtenissen doorstuurt naar Google Analytics. 

Hoe meer inzicht u heeft in de stappen die de bezoekers nemen en waar ze afhaken in het proces, hoe beter u de ervaring en het gebruiksgemak in de toekomst kunt maken, wat op zijn beurt weer zorgt voor tevreden klanten. De afhakende gebruikers kunnen wellicht uw vaste klanten worden.

Geïnteresseerd in de mogelijkheden die Enhanced Ecommerce Tracking te bieden heeft of wilt u graag wat extra informatie inwinnen? U kunt altijd contact met ons opnemen via info@vuursteen.nl of telefonisch via 076-5708770.

Deel dit artikel

Plaats een reactie